Kenia week 1 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Roos Veldhuijzen - WaarBenJij.nu Kenia week 1 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Roos Veldhuijzen - WaarBenJij.nu

Kenia week 1

Blijf op de hoogte en volg Roos

09 Maart 2014 | Kenia, Kisumu

Hallo allemaal!

Nog geen week ben ik in Kenia en wat een avontuur al! Lianne en ik worden heel goed behandeld. Iedereen is aardig en wil ons helpen, maar hun helpen mag niet...

Afgelopen dinsdag zijn we in Kisumu aangekomen en werden we opgehaald op het vliegveld. De weg van het vliegveld naar de school, weeshuis en ons verblijf (allemaal bij elkaar) was heel indrukwekkend.. Iedereen leeft overdag op straat. Er zijn bijna geen 'binnen' winkels, alles is buiten. Als je in Nederland op straat kijkt zijn er meestal ook mensen, maar zoveel als hier had ik nog nooit gezien. Mensen gooien ook gewoon afval op straat en dat wordt dan een keer allemaal op een stapeltje gelegd en verbrand (stinkt!!).

Het verkeer hier is ook zo anders dan in Nederland. Ze rijden hier aan de linkerkant van de weg, rijden heel lomp, toeteren veel, halen andere auto's in, terwijl dat eigenlijk niet kan en dan zit ik met mijn ogen dicht haha. Maar de chauffeurs kunnen goed rijden. Ook omdat er zoveel gaten in de weg zitten. Dat is echt niet normaal hier! De hoofdwegen zijn geasfalteerd (met ook veel gaten), maar in een dorpje is de weg gewoon gemaakt met zand en stenen. En dan ook grote stenen! We zagen een tuktuk bijna op z'n kant gaan! Alle auto's die hier rijden, zouden in Nederland de weg niet eens op mogen, echt een verschil! Ze noemen het hier een bumpy ride! haha.

Verder zijn we ook goed ontvangen waar we verblijven (Young generation centre) met een basisschool en een weeshuis middenin een sloppenwijk, maar ik had een sloppenwijk anders voorgesteld dan dat het er hier uit ziet.

We mogen maandag les geven (wiskunde) aan de schoolkinderen en hebben afgelopen week al les gehad van een leraar en van kinderen in het vak Kiswahili (de taal hier). Overigens krijgen ze les in het engels, wat we ook spreken om met iedereen te communiceren!

Verder zijn we de afgelopen twee dagen met de zoon van de gastvrouw mee geweest op zijn truck! Dat was heel gaaf! Hij vervoert bouwmaterialen samen met een vriend van hem. De eerste dag hebben we verschillende ritjes gedaan en naar verschillende bouwplaatsen gereden om vracht te lossen. We zaten met 4 man de hele dag op de voorbank (er is geen achterbank) en kwamen thuis met een blauwe kont haha. Dat kregen we door de bumpy ride en omdat we met 3 personen op 2 stoelen zaten met ijzer en gordels tussen de stoelen in... Niet echt fijn haha.

De tweede dag met de truck zijn we naar een berg gereden in het westen van Kenia (ongeveer 2 uur rijden van Kisumu) waar ze bouwstenen uit de berg kappen. Alles gaat hier met de hand. Ook de stenen in de truck laden gebeurd met de hand. Heel intensief!

Gisteravond wilden we samen met twee jongens van Young Generation Centre (YGC) gaan stappen, maar de stroom lag er al de hele dag uit en heel de stad had geen elektriciteit, dus er was ook geen muziek, licht, niets!! We hebben buiten nog wat gedronken en zijn toen naar bed gegaan. Eenmaal in bed sprong de lamp aan..... Balen..

Vandaag(zondag 9 maart) gaan we naar het Victoria mee, waar je ook in kan zwemmen. Maar er zitten ook krokodillen en nijlpaarden in haha. Er werd ons verteld dat nijlpaarden vriendelijk zijn en krokodillen komen niet in de buurt van het strand! Ik ben benieuwd dadelijk.

Helaas heb ik geen internet op mijn laptop dus zet Stein het nu hierop:)

Heel veel groetjes en ik probeer snel weer iets hierop te zetten.

• 10 Maart 2014 - 18:42

Buurtjes Van Gurp:

Hoi Roos, wat leuk je reisverslag te lezen. Wat indrukwekkend allemaal en een mooie ervaring! Leuk dat je ook veel over het land zelf schrijft. Maak maar veel foto's, die kom ik zeker bewonderen. Geniet van alles om je heen en wat je ervaar. vele groetjes van de buurtjes van Gurp
    p.s. hopelijk neem je hun rijgedrag niet mee terug naar Deurne, dat wordt anders oppassen hier in de straat ;-)

• 12 Maart 2014 - 11:34

Arie, Petra, Maike & Frank :

Haa Roos, goed om te lezen dat je het naar je zin hebt! Heb je de lakenzak al goed kunnen gebruiken ;)? Wanneer begint de stage echt, want het lijkt nu wel vakantie ;) Maar zo te horen heb je al veel indrukken op gedaan van het Afrikaanse leventje. Geniet ervan en we blijven je volgen.
    Groetjes uit Millus!

• 12 Maart 2014 - 20:02

Dennis En Nicole:

Ha Roos,
    Leuk om te lezen, en heel herkenbaar. Een heel ander leven dan hier, dus daarom is het zo mooi om de verschillen op te merken.
    Ik ben wel heel benieuwd naar je ervaringen op de scholen, ik hoor ze graag.
    Heel veel plezier daar, geniet van het land en natuurlijk succes met je stage.
    Groetjes Dennis en Nicole